Spotanie młodych ze świata…

„Mogliście polecieć do Nowego Jorku, Tokio, gdziekolwiek… a wybraliście Pliszczyn” – takie słowa pełne autentycznego wzruszenia i radości skierował ks. Jarek SCJ do zebranej pod pliszczyńską wiatą sercańskiej młodzieży z całego świata. Młodzi z sercańskich parafii z Azji, Ameryki i Europy w dniach od 20 do 24 lipca, zatrzymując się w drodze ku krakowskiemu spotkaniu z papieżem Franciszkiem, przebywali w szeroko otwartych sercach i domach pliszczyńskich parafian.

Zagraniczni pielgrzymi i polska młodzież, dzieląc się przez te dni radością i entuzjazmem młodości i przeżywanej wiary wędrowali uliczkami malowniczego Kazimierza nad Wisłą, korytarzami lubelskiej uczelni im. Jana Pawła II oraz wspólnie uczestniczyli w Eucharystii na miejskim stadionie. Przybyli goście poznawali polsko-lubelską historię, kulturę, tradycję,  a także smaki rodzimej kuchni. Różnorodność kultur i języków oraz głęboka wrażliwość przeżywane w Chrystusie stały się okazją do wzajemnego ubogacenia.

Po diecezjalnym etapie spotkania cała grupa, licząca 203 osoby udała się do Stadnik, skąd bezpośrednio uczestniczyła w krakowskim etapie spotkania z papieżem Franciszkiem.  ŚDM to był także wyjątkowy czas dla nas. Jako wspólnota postulatu uczestniczyliśmy w ważniejszych spotkaniach z Ojcem świętym.  Był to z pewnością błogosławiony czs dla każdego z nas.

Czytaj więcej: Spotanie młodych ze świata…

Sercańskie Dni Młodych…

„WłONczeni” – pod tym hasłem sercańska młodzież i przyjaciele z całej Polski zebrali się w dniach od 27 czerwca do 2 lipca wokół pliszczyńskiego klasztoru na XXIII Sercańskie Dni Młodzieży. Czerpiąc z bogactwa charyzmatu sercańskiego przez tydzień młodzi we wspólnocie z Bogiem i drugim człowiekiem pokrzepiali swojego ducha i ciało. Codzienny stół Eucharystii z bogatą oprawą liturgiczną, konferencje i świadectwa, m.in. z Anią Golędzinowską. Warsztaty od „rękodzieła aż po namiot rozmów”, rozgrywki sportowe, „taniec zbawionych” i koncert zespołu „Siewcy Lednicy” … to tylko okruchy z chleba, który był łamany na tegorocznym SDM-ie. Więcej na sercańskie.pl.

Czytaj więcej: Sercańskie Dni Młodych…

Majówka w Piwnicznej…

Na przełomie kwietnia i maja udało nam się wyjechać na majówkę w stronę Beskidu sądeckiego. Za bazę wypadową posłużyła nam miejscowość Piwniczna-Zdrój, w której gościnność okazał nam tamtejszy proboszcz ks. Krzysztof Czech. Z mapą w ręku i obficie zaopatrzonym plecakiem w pierwszy dzień udaliśmy się na górską wędrówkę pasmem Jaworzyny Krynickiej. Budząca się do życia przyroda, ciepło promieni słońca i urokliwe widoki górskiego terenu z rysującą się w oddali linią Tatr sprawiły, że wyjazd rzeczywiście stał się wypoczynkiem. Następnego dnia przy słońcu, ale zakrytym, udaliśmy się w turystyczną wyprawę zaglądając za mury klasztorne Sióstr Klarysek w Starym Sączu oraz podziwiając pamiątkowy ołtarz papieski z 1999 r. Wielki apetyt wojaży został ugaszony dopiero po przekroczeniu rzeki Poprad, gdzie po słowackiej stronie zwiedziliśmy zamek w Starej Lubowli. Dzień zakończyliśmy wspólnym grillowaniem i biesiadą piwniczańsko-sercańską. W dniu wyjazdu, a była to uroczystość Maryi Królowej Polski udaliśmy się w drogę powrotną do Pliszczyna, zaglądając przejazdem do pałacu w Baranowie i pięknego Sandomierza.

Czytaj więcej: Majówka w Piwnicznej…

Białe szaleństwo…

Matematyka postulancka uczy: zakończony pierwszy semestr + zaliczenia z przedmiotów = ferie zimowe, które w tym roku sercańscy postulanci w dniach od 13 do 16 lutego spędzili w Tyliczu k/Krynicy Zdroju. Pod troskliwymi skrzydłami wychowawcy, ks. Stanisława Grucy i p. Wiesława Poleszaka udaliśmy się na teren Sądecczyzny, która ostatnimi dniami obficie otuliła sie powłoką białego puchu. Korzystając z dobrych warunków narciarskich szusowaliśmy na stokach Tylicza i Krynicy. W wolnych chwilach poznawaliśmy region turystycznie, wędrując ścieżkami krynickiej Góry Parkowej i Deptaku, jak również wzdłuż stacji tylickiej Drogi Krzyżowej. Ponadto nawiedzając kościoły w Binczarowej, Florynce i Koszycach Małych odkrywaliśmy rąbek historii polskich Sercanów.

Czytaj więcej: Białe szaleństwo…

Nawiedzenie obrazu Matki Bożej…

W dniach 9 do 10 lutego 2016 roku w murach naszego klasztoru gościliśmy kopię obrazu Matki Bożej Częstochowskiej. Maryja w znaku Jasnogórskiej Ikony przed kilku laty wyruszyła w peregrynacji po męskich wspólnotach zakonnych naszej Ojczyzny. Również nasza wspólnota wpisała się w to dzieło, którego ogólne ramy zostały nakreślone hasłem: „Przewodniczką ma być nam Maryja, Matka Pana”.

Dni nawiedzenia stały się czasem modlitwy nie tylko dla nas, ale także dla pliszczyńskich parafian. Zarówno parafianie, jak również w naszej wspólnocie zakonnej staraliśmy się odnowić ducha wiary i bezgranicznego zaufania Boga, wpatrując się w postawę wiary Maryi z Nazaretu. Uroczystością przewodniczył michalita, ks. Antoni Obrzut. W środę popielcową przekazaliśmy obraz wspólnocie oo. Franciszkanów z Chełma.

Czytaj więcej: Nawiedzenie obrazu Matki Bożej…

Przepustki rozdane…

Święta Bożego Narodzenia jako najmłodsi bracia w Polskiej Prowincji spędzamy  w domach rodzinnych. Nasz wyjazd został poprzedzony trwającymi kilka dni porządkami i świątecznym dekorowaniem klasztoru. Utworzono specjalny oddział do „konserwacji powierzchni płaskich” J. Na dzień przed wyjazdem, w  lśniącym refektarzu cała nasza wspólnota, wraz z towarzyszącym nam bpem Józefem Wróblem SCJ, połamała się opłatkiem. Natomiast 22 grudnia pożegnaliśmy na kilkanaście dni mury klasztoru. Do zobaczenia!...:)

Z okazji zbliżających się świąt Narodzenia Pana, życzymy wszystkim współbraciom, gościom i dobroczyńcom wielu łask Bożych od Nowonarodzonego Dziecięcia.

Czytaj więcej: Przepustki rozdane…

Siedmiu postulantów…

Do grona sercańskich postulantów 9 grudnia dołączył oficjalnie Szymon Włodarczyk (Ostrowiec Świętokrzyski), który odczytuje swoje powołanie na brata zakonnego. Chociaż obecny był z nami już od paru tygodni, właśnie tego dnia, podczas uroczystej Mszy św., złożył na ręce prowincjała ks. Wiesława Święcha akt oddania się Najśw. Sercu Jezusowemu. Jego przyjęcie zostało poprzedzone dniem skupienia, które poprowadził ks. Jan Strzałka SCJ.

Czytaj więcej: Siedmiu postulantów…

Rózgi i prezenty… czyli odwiedziny św. Mikołaja…

Z małym opóźnieniem ( 7 grudnia), przyszedł do pliszczyńskiej wspólnoty św. Mikołaj. Jego przyjściu towarzyszył krótki kabaret, w którym w rolę tutejszych księży wcielili się postulanci. Sparodiowani domownicy otrzymali od Szacownego Gościa oprócz rózg także drobne upominki. Co nieco wpadło także postulantom do wspólnego magazynu łakoci. Dziękujemy Mikołaju...:)

Czytaj więcej: Rózgi i prezenty… czyli odwiedziny św. Mikołaja…

Szlakiem historii i przyrody…

Trudno nam usiedzieć w jednym miejscu. W dniu 28 października nasza ekipa postulancka, pod ciepłymi skrzydłami księży z naszej wspólnoty (ks. Stanisława, ks. Mariusza i ks. Bartka), mogła dotknąć historii Zamojszczyzny. Wędrując uliczkami Zamościa zwiedziliśmy kościół oo. Franciszkanów wraz z przesławnym ratuszem z XVI wieku, fortyfikacje  miasta z XIX wieku oraz przejść przez więzienne cele  Rotundy. Nie przegapiliśmy także pięknych krajobrazów Roztocza. Skusiliśmy się nawet na spacer zakolami rzeki Tanwi. Popołudnie zakończyliśmy grillowaniem szaszłyków, kiełbasek, a nawet grzybobraniem.

Czytaj więcej: Szlakiem historii i przyrody…

Turbacz zdobyty…

W dniach 11-12 października odbyliśmy wędrówkę na szczyt Gorców. Po dotarciu do bacówki mieszczącej się nieopodal kaplicy Matki Bożej Królowej Gorców, gościny udzielił nam gospodarz miejsca ks. Kazimierz SCJ. Klimatyczna noc przy świecach, Msza św. i górska biesiada wpłynęły na nas bardzo pokrzepiająco. Nawet pierwszy śnieg tej jesieni, który ukazał się nam rano, po przetarciu oczu, nie ostudził naszego pogodnego ducha. Pierwsze śnieżki zostały ulepione..:)

Czytaj więcej: Turbacz zdobyty…

Włączeni w życie zakonne…

W dniu 9 października br. w pliszczyńskim klasztorze, już po raz dziesiąty miała miejsce inauguracja nowego rocznika postulantów w Polskiej Prowincji Księży Sercanów. Po trwających od środy dniach skupieniach, które poprowadził ks. Adam Raczkowski, sześciu młodych ludzi postanowiło ofiarować się Sercu Jezusowemu. Czas postulatu rozpoczął się Mszą św., której przewodniczył prowincjał, ks. Dariusz Salamon SCJ. Z zawieszonymi na szyi krzyżami sercańskimi: Mikołaj Kwiryński (Piotrków Trybunalski), Adam Maj (Jastrzębie Zdrój), Łukasz Pieróg (Krynica), Paweł Rusin (Sosnowiec) Karol Szlezinger (Jastrzębie Zdrój), Paweł Szlezinger (Jastrzębie Zdrój) wkroczyli na drogę życia w Zgromadzeniu Księży Najśw. Serca Jezusowego.

W homilii ks. Prowincjał nawiązał do historii bogatego młodzieńca, zapraszając postulatów, aby tylko w Chrystusie odczytywali najwyższą wartość swojego powołania. Na zakończenie życzył magistrowi, ks. Stanisławowi Grucy oraz całej wspólnocie domu zakonnego wielu łask Bożych w kolejnym roku formacji.

Czytaj więcej: Włączeni w życie zakonne…